Jag har varit på Nationalmuseums utställning Passioner. Nästan alla mina farhågor kom
på skam. Det var en rik och varierad utställning som visade, kanske inte precis
passioner, men i alla fall känslor. De stora salarna gav mest utbyte med olika
perspektiv på hur känslor gestaltats genom seklerna och in i samtiden. Det man
kanske kan ha lite synpunkter på är att när man visar så här mycket olika saker
så blir det lite ytligt. Å andra sidan finns idag så många möjligheter att
själv leta sig vidare till fördjupad kunskap så det borde inte ha någon
betydelse. När jag gått igenom de stora salarna tyckte jag inte det heller.
Allt fungerade för mig, förutom att man skrivit att rasbiologiska tankar
frodades under mitten av 1900-talet. De har nog frodats betydligt tidigare än
så.
Sedan kom jag till de tematiska små rummen. De var en stor besvikelse.
Jag är inte heller helt säker på att alla konstverk verkligen ville förmedla
den känsla som tematiken tilldelat dem. Den delen kunde man gjort betydligt mer
av. Fast det kanske var själva ifrågasättandet som var grejen? Hur människan
misstolkat känsloyttringar, tagit dem för något annat och därigenom orsakat så
stora missförstånd att de lett till alla möjliga mänskliga och kulturella krockar?
Ska jag vara ärlig, tror jag att det är att tro Nationalmuseum om för mycket.
Museets första uppgift är att visa konst och att tolka den på ett trovärdigt
sätt. Den som går och ser karikatyrutställningen ser också att museet är väldigt
försiktigt i sina uttalanden, trots att karikatyren är ett vasst instrument att
kritisera makthavare på också idag.
Jag uttryckte ju mina farhågor angående 1800-talskonsten
innan jag gick på utställningen. Det är i princip omöjligt att få med allt på
den begränsade yta som utställningen förfogar över så att man hoppar över 1800-talet
kanske inte är så konstigt. Om museet dessutom inte är så insatt i
1800-talskonst är det kanske lika bra. Däremot är det direkt tragiskt att man
inte tar vara på den förändring och utveckling som sker inom 1800-talskonsten
när det gäller hur känslor gestaltas. Var finns landskapsmåleriet, genremåleriet
och var finns färgerna? De förändras genomgående under 1800-talet och leder
till det som idag betecknas som modernism. I och för sig gick det att dra egna
slutsatser av hur konstnärer genom tidigare sekler använt färg för att uttrycka
känslor även om det inte uttrycktes specifikt i texterna. I höstas visades
också Turner, Monet, Twombly på
Moderna. Där fick man sig mycket
landskap till livs och Nationalmuseum tyckte förmodligen att det fick räcka med
landskap nu. Kanske får man mer kött på benen om man läser den katalog som
producerats som komplement till utställningen.
För att få ett litet hum om hur svenska konstnärer använde
sig av landskapet för att förmedla känslor kan man vandra igenom
Nationalmuseums andra utställning, De
fyra årstiderna. Där visas bland annat nationalromantikens landskap. 1800-talet är dock
betydligt längre än åren runt sekelskiftet 1900. Man har till och med plockat
fram Julia Becks höstackstavla som visades på Opponenternas höstutställning
1885 och som fick direkt mördande kritik av konstprofessor Nyblom. Han tyckte
att hennes tavla väckte ”fel” känslor. Detta hade man kunnat göra en hel del av…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar