onsdag 24 april 2013

Jaha, så ska Transport strejka. Det märks vilka som är viktiga för samhället, i urvalet. Storföretagen drabbas inte och inte heller vård eller omsorg, vad jag förstår. Det är istället småföretagen, som alla säger är Sveriges framtid, som drabbas. Småföretagen har inte har så stora marginaler så de går antagligen ner på knä snabbare än andra. Om parterna över huvud taget inte pratar med varandra, så är det inte alls bra. Då finns ingen vilja till förhandling och medling från någondera sidan. Kunde man inte ta ut några här och där istället? Då drabbas ju alla, mer eller mindre. Man kan ju inte direkt skylla på någon heller men ska inte resten utgå från industrins avtal? Den svenska modellen är kanske obsolet, i alla fall enligt Transport (och Kommunal - om det inte handlar om att ge kvinnorna största delen av lönepotten)?

Känner att mina kommentarer om Transport är lite mossiga. Allt verkar redan ha blivit sagt. Finns det inte redan regler för bemanningsföretag? Det är väl bra att de finns, i alla fall för små åkare, som inte klarar att ha folk fast anställda i hur stor utsträckning som helst, eller? Jag tror att det ligger något helt annat bakom det här, något som egentligen inte har med dem som jobbar inom transportbranschen att göra alls. Fackföreningsrörelsen bör nog synka sig lite bättre, vad vill man egentligen? Är det verkligen så att ett fackförbund få begära helt andra saker, bara för att de tycker att det inte riktigt räcker? Det handlar nog om makt - både gentemot näringsidkare och gentemot övriga fackförbund. Jag vet inte, tillhör transportarbetarna en typisk låglönegrupp med många kvinnor anställda? Bara undrar...PS Ibland undrar jag om inte dn.se är bättre på att se helheten. svd.se har en rubriksättare som gillar "katastrofscenarier". Det urholkar tillförlitligheten i det långa loppet. PS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar