torsdag 21 februari 2013

Det här med att skolan ska vara rolig, det har jag svårt att förstå. Om eleverna ska få en samhällsanpassad utbildning så ska det väl finnas lite motstånd emellanåt. Sådant är ju livet också. Att man skulle ta bort matematikundervisningen för att man inte har användning för sina matematikkunskaper senare i livet, det är ingen bra idé. Matematik är ju problemlösning på högsta nivå. Hjärnan får motion och man lär sig tänka abstrakt. Att man sedan inte har nytta av alla formler ute i det "riktiga" livet, det är faktiskt inget problem som jag ser det. Tydligen har dagens elever svårt för matematik men det löser man ju inte genom att minska matematikundervisningen, utan genom att motivera eleverna att lära sig, att vara nyfikna och bli problemlösare.
Hilma af Klint-utställningen är fantastisk! Lite roligt också att tavlorna och samlingen är intakt - i Sverige(!) -, inte utspridd över hela världen på olika muséer. Kan man inte göra något av detta faktum istället för att lunka på i gamla hjulspår? Här kan man ju se hur hon tänkt och hur hon utvecklats på ett helt annat sätt än när man måste leta tavlor överallt. Tänk till lite i stiftelsen, på kulturdepartementet och på Moderna! Detta är ju ett ämne för massor av forskning! Och från helt andra utgångspunkter än de gängse. Det kan ju inte bara dö bort, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar