måndag 17 juni 2013

När man för en gångs skull planerat ta pendeln istället för bilen, då ska det strejkas. Gissa hur mycket incitament jag kommer att få för att använda mig av kollektivtrafiken i fortsättningen? Egentligen är det ju smart att strejka just nu eftersom alla vägar in och ut ur Stockholm nästan dränks i vägarbeten. Det kommer att bli kaos. Även om man förstår att dessa människor vill ha mer att säga till om (det är tydligen inte lönen det handlar om i första hand) så blir man lite trött. Kollektivtrafiken har svårt att fungera som ett tillfredsställande alternativ, trots alla vägarbeten, redan utan strejker. Hur blir det nu? Man talar så vackert om utbyggnad osv, men är det någon idé? Kommer folk att vilja åka kommunalt i framtiden? När kollektivtrafiken fungerar, är den suverän, men tyvärr är det alldeles för mycket osäkerhet inblandad (vi trygghetstörstande och planerande svenskar, klarar vi av för mycket strulande kollektivtrafik?). Titta bara på tågen, där väljer många att åka med ett mycket tidigare tåg för att vara säkra på att komma fram i tid. På tågen har man tänkt till och där finns alla faciliteter för att man ska kunna jobba, trots förseningar, men så är det inte i kollektivtrafiken. Där handlar det mest om sardinburksprincipen fortfarande. Fast imorgon och på torsdag går det mot ingenting alls. Och sista dagarna innan midsommarhelgen också. Kanske ett sätt att slippa jobba midsommar?

Att näringslivet fått mindre förtroende för Alliansregeringen, kan det bero på alla lobbande socialdemokrater som jobbar där? Skulle inte förvåna mig, dessutom verkar dessa manliga socialdemokrater ha betydligt lättare att få höga poster inom näringslivet än vad kvinnor har. Hellre en manlig socialdemokrat än en kvinna, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar